Scroll Top

Wat is Branded Content?

Branded content: als reclame en entertainment een baby zouden maken.

Branded content. Grote kans dat je het weleens hebt gehoord. Misschien zelfs weleens gedacht: “Is dat niet gewoon reclame met een hip sausje eroverheen?” Nope. Het is een totaal andere tak van sport. En guess what? Het scoort als een malle. Want terwijl traditionele content roept “KOOP ME!”, fluistert branded content: “Hey, blijf nog even hangen, dit wil je zien.”

 

Let’s break it down. Wij leggen je uit wat het is, wat het verschil is met reguliere content en wat branded content tot een succes maakt. Oh, en ook wat je vooral niet moet doen. Laten we daar mee starten.

 
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door: Rec&Play
Krommen je tenen al? Branded content kan magisch zijn, als je het goed doet. Maar als je er een geforceerd verkooppraatje van maakt, of probeert in te haken op iets wat je doelgroep allang heeft doorgeprikt, dan schiet je jezelf keihard in de voet. Geloof ons: Gen Z ziet een neppe merkpersoonlijkheid van kilometers afstand aankomen. En zelfs millennials klikken weg zodra het voelt alsof ze iets door de strot gedrukt krijgen. 

Wil je dat jouw merk overkomt als die ene oom die ineens “fakka” zegt tijdens het kerstdiner? Nee, toch? Goed, nu we dat uit de wereld hebben: laten we nu kijken hoe het wél moet.


Wat is branded content?

Branded content is content van een merk, maar dan zonder dat het voelt alsof je naar een reclameblok zit te kijken. Geen schreeuwerige “koop dit NU”-boodschappen, maar gewoon een format dat kneiterleuk is om naar te kijken. Video, podcast, carrousel, blog, you name it. Als het goed is, voelt het als een goed gesprek, niet als een verkooppraatje.

Het draait om relevantie, herkenbaarheid én een slimme insteek. Denk: een interview aan tafel met influencers en een kat. Gesponsord door een dierenvoedingsmerk. Het merk ligt her en der op tafel, maar niemand zegt het hardop. Geen groot logo, geen banner met een aanbieding, gewoon subtiel verweven in iets wat mensen toch al graag kijken.

Of neem een presentator die BN’ers ontvangt in de bergen. Elke scène: een glas champagne in z’n hand. In het bubbelbad. Op de ski’s. Tijdens een diepe dialoog over het leven. Dat glas bubbels is overal, maar niemand benoemt ‘m. Het format zélf is zo leuk, dat je die branding vanzelf meepakt. De volgende keer in de supermarkt denk jij; hey, dat is die champagne van dat leuke format. Hoe zal het smaken? En verkocht ben je.


Het verschil tussen branded content vs. ‘gewone’ content

Gewone content zegt: “Koop dit.” Of beter gezegd: “KOOP. MIJ. NU!” Het schreeuwt, duwt en zwaait met z’n armen in de hoop dat je even kijkt. Branded content? Die pakt het anders aan. Die zegt: “Hey, dit vind jij leuk! En guess what, wij ook. Dus we hebben iets voor je gemaakt dat je écht wilt zien. En als je dan toevallig aan ons denkt? Mooi meegenomen.”

Mensen zijn klaar met het reclamegeweld. Ze willen geen push, maar plezier. Verhalen waar ze zichzelf in herkennen, die iets losmaken, of gewoon even laten lachen. Branded content past in hun wereld, zonder te storen. Geen irritante onderbreking, maar juist een fijne toevoeging.


Is branded content de moeite waard?

Als we hier ooit nee op zeggen, zijn we óf ziek, óf gekidnapt, óf hebben we net iets te veel bubbels achter de kiezen. We love branded content en we zien altijd resultaat. Maar hé, het is geen sprintje.Branded content is een investering. In je merk, je relatie met je doelgroep en jouw plek in hun hoofd (en hart). Je bouwt aan vertrouwen, sympathie en herkenbaarheid, en dat betaalt zich op de lange termijn dubbel en dwars terug.

Jij bent nu vast benieuwd hoe branded content er in de praktijk uit ziet. Check hier een aantal andere branded content-cases die we hebben gemaakt voor een aantal klanten. Een interview aan tafel met influencers en een kat? Gesponsord door een dierenvoedingsmerk? Juist, dat waren wij!

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We denken graag met je mee! Je weet ons te vinden.