De perfecte contentstrategie
Content zonder plan is als karaoke zonder muziek: een tikkeltje ongemakkelijk
Je schrijft een blog voor op de website, knalt een postje op Instagram, plaatst een video op TikTok. Leuk, maar wat als je dat zonder strategie doet? Dan is het alsof je op Tinder zit zonder foto’s. Je bent er wel, maar niemand weet waarom ze je naar rechts moeten swipen.
In deze blog nemen we je mee in de basis voor een sterke contentstrategie. We leggen je uit wat een contentstrategie is, waar je op moet letten en hoe je zelf aan de slag kunt gaan. Dus, ben jij klaar om naar rechts geswiped te worden? En wil je karaoke zingen mét muziek? Dan is deze blog voor jou.
Content? Content!
Content is alles wat je maakt om aandacht te trekken, iets te vertellen of iemand in beweging te krijgen. Een video, een post, een podcast, een nieuwsbrief, een meme over deadlines; als het iets doet met je doelgroep, dan is het content.
Content heeft een doel. Een kop, een staart en een boodschap. Het vertelt wie je bent, wat je te melden hebt en waarom iemand écht even zou moeten stoppen met scrollen. Content is geen opvulling, het is het feestje waar mensen voor naar jouw platforms komen. Je gebruikt het om je verhaal te vertellen, je publiek mee te sleuren in je wereld en ze uiteindelijk keihard te laten klikken, kopen of fan te laten worden. Goede content maakt je geloofwaardig én gewild.
Je content is geen losstaand “dingetje”
NEE! Content is zeker geen losstaand “dingetje”. Content is onderdeel van jouw bedrijf, merk of imago. Sterker nog, het IS je bedrijf! De teksten op je website? Content! De post op LinkedIn? Content! De video’s op je Instagram? Content!
Een goede contentstrategie is je routekaart. Het helpt je bepalen wat je maakt, voor wie, waarom en wanneer. Je vertaalt je branding naar concrete ideeën en alle uitingen die daaruit voortkomen vertellen hetzelfde verhaal. Herkenbaar, geloofwaardig en met persoonlijkheid. Zo bouw je ongemerkt een vertrouwensband op met je doelgroep. Ze gaan je herkennen. En herkennen = vertrouwen.
Hoe stel je een contentstrategie op?
Daar helpen wij je natuurlijk graag bij! Doe je het liever zelf? Met deze drie pijlers kom je een heel eind met jouw strategie.
Stel doelen
Zonder doel doe je eigenlijk maar wat, toch? Dat voelt een beetje als het niet kunnen vinden van je sleutels, terwijl je weet dat ze hier ergens moeten zijn. Frustrerend! Dus eerst: doelen! Wat wil je eigenlijk bereiken? Meer verkeer? Meer leads? Of misschien gewoon dat je feed er lekker uitziet? Stel doelen voor jezelf, groot of klein en scherp ze aan met KPI’s. Zo kun je successen meten en bijsturen, zo weet je waar je het voor doet.
Ontdek je doelgroep en hun behoeften
Wie zijn je volgers? Waar hebben ze nu écht behoefte aan? (Spoiler: het is zeker niet altijd wat jij wilt.) Als je je doelgroep begrijpt, heb je de winst al voor de helft binnen. Weet wat ze willen en maak content die hen raakt. Heb je dat scherp? Dan komt (wat ons betreft) het leukste deel: creatie! Je gaat nu inspelen op de behoeften van jouw doelgroep. Van memes tot blogs, je wilt dat je content pakkend is, vermaakt, maar ook waarde toevoegt. Like, the real deal. Geen saaie tekstjes die je naar je slaapstand sturen. Maar knallende content die jouw doelgroep uitdaagt en bijdraagt aan je doelstellingen.
Vergeet de promotie niet
Heel leuk die nieuwe website, die té gekke video op Instagram, die blog in je app, maar wat heb je aan al die mooie content als niemand het ziet? Dus: Post, promoot en herhaal. Maak budget vrij om jouw content te laten zien aan de juiste doelgroep. Pak je doelstellingen en KPI’s erbij en bekijk de statistieken van jouw content. Doet dit wat het zou moeten doen? Ja? Lucky you! Nee? Dan stuur je bij. Het is een proces waar je in moet blijven investeren, maar waar je écht wat aan zult hebben.
Aan de slag met jouw contentstrategie
Time to shine! Je content moet draaien als een goed geoliede machine. En als je wilt dat ‘ie niet vastloopt, zijn er een aantal dingen die je moet fixen. First things first: consistent blijven. Je weet waar je doelgroep behoefte aan heeft, dus wijk daar niet zomaar vanaf. Tuurlijk kun je af en toe experimenteren, maar monitor dit dan goed. Je wilt betrouwbaar en herkenbaar zijn.
Next up: relevant blijven. Je moet de juiste snaar raken, zodat je doelgroep denkt: “Dit is precies wat ik nodig had!” Je wilt dat ze het delen, liken en erop reageren alsof je de uitvinding van de eeuw hebt. Houd trends in de gaten en haak in op relevante feestdagen. Gratis tip van ons voor jou: maak een contentkalender en neem die inhakers hierin op. Handig, toch? En dat helemaal gratis.
En de laatste, maar zeker niet de minste: SEO. Zorg ervoor dat Google je content ziet en je zo veel mogelijk deelt. Denk aan zoekwoorden in de teksten op je website, schrijf pakkende blogs, want het is de combinatie die ervoor zorgt dat je content niet alleen in de spotlights staat, maar ook hier ook blijft.
Sparren over hoe jij je contentstrategie net zo strak kan trekken als je eyeliner op een zaterdagavond? Je weet ons te vinden! We denken graag met je mee.